서울 소음, 2017

Video projection mapping

Collective SML | k, Denver, USA

 

미국 콜로라도 뎀버에서 한 레지던시 프로그램에서 보여준 영상 맵핑작업들. 작업은 제공된 레지던시 주거 및 전시공간에서 4개의 영상맵핑을 통해 곳곳에 배치된 창문이나 화장실 변기 등을 하나의 작품제작의 투영체로 만들고 서울과 연관된 키워드를 배치함으로써 서울이라는 지역적 특색을 댄버라는 지역에서 벌어지는 개발현황과 대비하여 바라보게 만든다.

 

2, 3년 사이, 급격히 나빠진 한국의 공기는 그 원인이 정확히 밝혀지지 않았지만 화석 연료, 자동차 배기가스 그리고 중국으로 부터 날아드는 오염공기와 황사 등으로 알려져 있다. 이러한 환경아래 한국에서 아침은 기상일보의 미세먼지 체크로 시작한다. 그리고 한국인의 대부분이 살고 있는 높은 콘크리트 아파트숲은 현대 한국의 주택문화의 큰 전형을 보여준다. 또한 재건축과 같은 도시개발사업과 더불어 사대강개발이라는 미명아래 강을 둑으로 막음으로써 생겨난 녹조현상은 썩고있는 강을 만들어 버렸다. 일상화 되어버린 사건들속에 인간이 삶을 영위하는 공간과 환경의 몇몇 단면들에서 시작하는 이 작업은 디지털 매체의 가장 큰 특징인 이미지들의 복제 합성 조작기술을 이용한다. 하지만 인터넷 상의 이미지와 영상들을 복제하여 쓰기보다 직접 특정 사이트에 가서 촬영한 것을 기반으로 이미지를 새롭게 생성시킨다. 그렇게 작업은 실제하는 이미지를 인덱스화 하는 과정을 통해 실존하는 여러 이미지들의 층위를 보여주는 것, 그리고 이미지의 가공을 통해 현대한국의 일상을 표현한다. 그리고 작업은 서울의 특정 장소에서 일어나는 주변 환경과 관련한 모습을 사진으로 담고 당시 특정시간을 또한 동시에 인덱화한다.

 

 

 

                                         

 

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Seoul Noise, 2017

Video projection mapping

Collective SML | k, Denver, USA

During the past two or three years, the air in Korea has gotten worse, the cause of which is, though still not fully known, considered to be coal fuel, automobile exhaust gas, and bad airs and yellow dust from China. In this circumstance, Korean people start their morning by checking the quality of air today. High-rise concrete apartments, which look like a forest, symbolize housing culture in modernized Korea. The four-river reclamation project, along with urban development project such as the reconstruction of old apartments, caused green algal in the river.

 

Beginning with several aspects of the space and environment, in which Korean people live their everyday lives, my work employs the duplication and manipulation techniques of images, which is the most important feature of digital media. However, it recreates images and videos directly taken on specific sites instead of replicating them on the Internet. Through the process of indexing actual images, my work expresses the daily life of modern Korea, showing the layers of real images, as well as the manipulation of images.